Ett långt inlägg om beroende

Hejsan!^^

Ni vet ju att man i stort sett kan bli beroende av vad som helst. Som typ cigaretter, choklad, åka båt, klippa gräsmattan osv.

Jag minns att för ett litet tag sedan så såg jag på något morgon program på TV om beroende,vad det är. Som jag minns det och uppfattade det så är det nästan som att man blir "kär" i det man nu blir beroende av. Det är som en lyckoblixt som slår till i hjärnan när man gör det man tycker så ofantligt mycket  om. Man blir glad och lycklig av det:)

Men beroende är något hemskt egentligen. Man kanske bara ägnar sin tid åt det, och stänger ute vänner och världen. Man blir galen om man inte får göra det man tycker så mycket om!

Jag tror faktiskt att jag själv varit beroende av choklad. Man kommer alltid på olika ursäkter till att äta. Jag hade prov idag,jag förkänar lite choklad.
Typ så och allt möjligt som, jag städade huset idag, jag förkänar en belöning.

Tänk absoulut inte så här! Det är en stor del av beroendet. En bra grej för att bli av med beroendet är att man kan börja på massa olika aktiviteter och aldrig få tid för sitt beroende.Elr försöka lyckas bli kär,vilket är något av det svåraste som finns.Men kärleken ger en större lyckokick än beroendet.

Min mormors vännina blev av med sitt rökberoende med hjälp av att byta ut det mot något annat.

Varje gång hon blev röksugen åt hon jordnötter. Det lugnade ,och tillslut blev hon av med rökningen och blev inte heller beroende av jordnötterna. Det bästa är ju att helt enkelt bara sluta med det man gillar så mycket. Men om man helt enkelt inte satsar tillräckligt mycket och verkligen inte kan,så kan man ju som sagt byta ut det mot något annat.^^



Jag är en 12-åring med alldeles för mycket tankar.Jag kände bara att jag ville dela med mig av den här kunskapen,haha^^

Hoppas ni hade en trevlig lästund,om ni nu orkade scrolla er igenom beroende-faktan^^


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0